I en ny analyse fra Gartner får Techstep hyggelig oppmerksomhet for sine løsninger for smart håndtering av mobile enheter. – Gartners analyse er veldig oppmuntrende, sier Mads Vårdal, Chief Product Officer i Techstep.

Smarttelefoner, nettbrett og andre mobile enheter blir stadig viktigere arbeidsverktøy for næringslivet. 

I den forbindelse har mange bedrifter funnet ut at det kan være svært forenklende å sette ut oppgaver som blant annet å anskaffe, finansiere, rulle ut og administrere slike enheter til aktører som utfører disse oppgavene som en profesjonell tjeneste. Gjort rett, kan det være både sikrere og mer økonomisk for selskapene, samtidig som det blir bedre og gir flere fordeler for sluttbrukerne.

Dette har skapt et behov for uavhengige analyser av tjenestetilbudet til slike aktører, og det internasjonale analysebyrået Gartner ligger langt fremme på dette området. De har utviklet en kategori for denne typen tjenester, kalt Managed Mobility Services (MMS).

Målrettet arbeid

I en fersk analyse av segmentet (Gartner Magic Quadrant for Managed Mobility Services, Global)  har de trukket frem Techstep for en såkalt «Honorable Mention», og en av dem som setter særlig pris på dette er Mads Vårdal, Chief Product Officer i Techstep ASA.

– I Techstep har vi jobbet målrettet i flere år med å utvikle solide tjenester i dette spekteret. Gartners analyse er veldig oppmuntrende, for de vektlegger mange av de samme egenskapene som vi lenge har fulgt en målrettet strategi for å bli sterke på, sier Vårdal.

Dette har gjort at Techstep er én av aktørene som Gartner i sin analyse trekker frem for en såkalt «Honorable Mention». Analysebyrået understreker Techsteps «complete MMS portfolio», og nevner Flow-plattformen særskilt.

Gartner


– Gartner har vært i dialog med oss i denne prosessen, men kanskje enda viktigere er det at de har snakket med flere av kundene våre og sett helheten i tjenestespekteret vårt. I Techstep har vi klare tanker om hvorfor det er viktig å bygge solide konsepter for hvert element i vårt tjenestespekter, og når kundene bekrefter overfor en så sentral aktør som Gartner at dette er verdifullt for dem, betyr det mye for oss, sier han videre.

Forretningsstrategisk kompetanse

De som inngår i Gartners analyse er aktører som i likhet med Techstep leverer MMS som en tjeneste i bedriftsmarkedet. Dette innebærer å påta seg ansvaret for anskaffelse av mobile enheter, den daglige IT-faglige administrasjonen og brukerstøtten for dem, samt oppgaver som blant annet utgiftsadministrasjon, finansiering, asset management og logistikk.

– Elementer av dette har tradisjonelt vært levert av telekom-selskapene selv, og internasjonalt er noen av dem store aktører på området ennå. Men vi ser at stadig flere kunder deler vårt syn om at riktig håndtering av smarttelefoner nå handler mindre om telekom og mer om forretningsprosesser eller til og med virksomhetsstrategi. Da er det viktig for kundene å ha objektive, erfarne rådgivere som kan se helhetlig og agnostisk på deres behov, sier Vårdal.

Akkurat dette siste poenget er noe Techstep legger stor vekt på, selv om det betyr mer arbeid og litt mer kompleksitet for dem som leverandør.

– På flere områder, for eksempel rundt sikkerhet og programvare, er det viktig for oss å kunne være agnostiske. Vi skal kjenne flere konkurrerende løsninger inngående nok til at vi kan gi kundene objektive råd om hva som vil fungere best for dem. På mange måter ville det vært enklere å avgrense antallet partnere her, men det ville ikke gitt like gode løsninger for kundene, avslutter Vårdal.

Vårdal anbefaler å lese om hvorfor MMS er relevant for stadig flere virksomheter, samt verdien av å forvalte mobile enheter mer lønnsomt, sikkert og bærekraftig. Det kan du lese mer om her.  

Mads Vårdal
Mads Vårdal 
Chief Product Officer  Techstep