La verden bli ditt klasserom

Dette er en utfordrende tid for oss alle, bekymringer rundt COVID-19, skolene er fortsatt stengt, og overgangen til fjernundervisning/hjemmeskole kan være vanskelig for mange, både foreldre, lærere og ikke minst elever.

I disse dager jobber lærere flittig med å lage gode planer, læringsopplegg og digitale instruksjoner for å imøtekomme elevenes læringsbehov. Men hvordan bør et digitalt læringsmiljø se ut? Og hvordan skape et læringsmiljø som er balansert og realistisk med tanke på elevenes forventninger? Vel, jeg har ikke noen fasit, men jeg tror det er viktig for elevene å få en balanse, både hva gjelder faglig innhold og variasjon i oppgaver. Elevene trenger rutiner som gir kontinuitet i deres daglige timeplan. Utfordringen er å tilby elevene gode oppgaver, som fremmer læring, og nok innhold innenfor en rimelig tidsperiode. Men også en hjemmeskole-hverdag der elevene ikke nødvendigvis gjør alt digitalt.

IMG_0704liten

 

Kvalifiserte tips

For å bidra litt i denne dugnaden ønsker jeg å dele noen tips til hvordan lærere og elever kan arbeide med video i et digitalt læringsmiljø.

Det er mange fordeler med å bruke video i undervisningen. Daglig stimuleres elevene visuelt via filmer og videoer på nett og mange av elevene foretrekker video fremfor å lese en tekst på egen hånd. Video er ypperlig til bruk av praktiske oppgaver - «How To» - videoer som forklarer oppgaven steg for steg. Hvis elevene sliter med et steg i oppgaven kan de enkelt spole tilbake for å prøve igjen. Bruk av video  kan også hjelpe elevene til å ta gode notater. Be elevene ta notater eller svare på spørsmål basert på det de hører eller ser. På denne måten lærer elevene å oppsummere hva de har hørt og skille mellom hva som er viktig og mindre viktig.

Ved bruk av Flipped- Classroom får elevene tid til å  fordøye det faglige innholdet i sitt tempo. Videoer fungerer også godt ved formidling av fakta, for å demonstrere prosedyrer eller vitenskaplige eksperimenter, for å vise regnestrategier eller lage produkter i kunst.

 

Bruk av video inkluderer alle. 

Mange av elevene foretrekker muntlig kommunikasjon fremfor skriftlig og har elevene har tilgang til kamera kan de løse oppgaver praktisk og i videoform. Dette gir alle utvidede muligheter til å bruke den kunnskapen og de ferdighetene de har tilegnet seg. Tilbakemeldinger og underveisvurdering via video, talemeldinger og annotering i sanntid er effektivt og gir elevene en øyeblikkelig feedback.

 

Flipped Classroom - Omvendt undervisning

Flipped Classroom er en metode for undervisning som vender det tradisjonelle klasserommet på hodet. Metoden fokuserer på elev-engasjement og aktiv læring og er en metode som er fin med tanke på inkluderende læring.

Tradisjonelt lytter elevene til forelesninger, gjennomfører prøver i klassen, leser i lærebøker og jobber med problemstillinger hjemme. Med Flipped Classroom-metoden studerer elevene først emnet selv, vanligvis ved å bruke video fra YouTube eller videoer laget av læreren, og deretter anvender kunnskapen ved å løse problemer og gjøre praktisk arbeid i klassen. 

Jeg tenker Flipped-Classroom er en fin metode å bruke i disse tider. Det praktiske arbeidet gjøres hjemme istedenfor i klasserommet. Læreren kan samle elevene i et digitalt klasserom. Noen videokonferanse-løsninger tilbyr breakout-rooms slik at elever kan diskutere, samarbeide og løse oppgaver i grupper og læreren kan veilede dem underveis. 

Noen av fordelene med Flipped-Classroom er:

  1. Alle elever kan lære i sitt eget tempo og videoer kan sees på nytt. 
  2. Mer effektivt når elevene kommer inn i klasserommet forberedt på å bidra. 
  3. Det beriker leksjonen ettersom mer tid kan brukes på gruppearbeid og prosjekter. 
  4. Ved å gjøre oppgaver/lekser i klassen gjør det mulig for elevene å hjelpe hverandre, noe som kommer alle elevene til gode.

Screencast -  Skjermopptak

Screencast eller skjermopptak er videoopptak som filmer handlingene som foregår på skjermen. De fleste programmer for skjermopptak kan også ta opp lyd fra mikrofonen. Mange bruker skjermopptak for å demonstrere hvordan du bruker et nettsted eller en programvare. Skjermopptak kan også brukes for å lage Flipped Classroom videoer til elever og blir mye brukt i fagene matematikk og naturfag. Ved å legge til Talking Head i videoen får elevene en mer personlig læringsrelasjon til læreren sin. Talking Head er et lite videovindu hvor læreren filmer seg selv i en skjermopptaksvideo. 

Det finnes mange gode programmer for å gjøre skjermopptak. Bruker dere iPad kan dere enkelt lage skjermopptak med og uten lyd. Ta en titt her hvor hvordan du kan gjøre et skjermopptak på iPad.

Ønsker du skjermopptak der markøren viser hvor du trykker kan du nå enkelt koble til en Blutooth-mus eller styreflate. Du trenger en iPad med iPadOS 13.4 for å bruke denne funksjonen. Ønsker du å endre hvordan markøren ser ut kan du gjøre dette i innstillinger. Ta en titt her for hvordan du kan koble til en mus eller styreflate.

Ta gjerne en titt på lenken: Hvordan lage gode skjermopptak hvis du ønsker tips til små grep som kan gjøre skjermopptakene bedre.

 

Apple Teacher Learning Center

Apple Teacher er et gratis faglig utviklingsprogram som er laget for å støtte og løfte frem lærere som bruker Apple-produkter i under­vis­ningen. Lærere kan har tilegne seg digitale ferdigheter som de får bruk for i elevaktiviteter.

Ressursene Alle kan tenke kreativt viser deg som kan hjelpe deg med tips og ideer til hvordan du kan bruke video og bilder i undervisningen. 

Skjermbilde 2020-04-17 kl. 12.36.23

Applikasjoner og tips

Mine favoritt-applikasjoner for video/film på iPad er iMovie, Clips og iStop Motion. Her er det mange muligheter og appene er enkle å sette seg inn i. Utfordre deg og elevene til å lage instruksjonsvideoer, vlog, timelapse - frø til plante eller mat som råtner/mugner, slow motion, green screen, musikkvideo, boktrailere, videorespons, animasjonsfilmer, motivasjonsvideoer o.l. Jeg kunne sikkert ramset opp mange flere måter å bruke video i undervisningen på, mulig du har tenkt på noen andre. Del det gjerne med oss på vår Facebookside

Som nevnt tidligere er det viktig å variere undervisningen. Med digital undervisning tenker vi nødvendigvis ikke at elevene skal sitte bak en skjerm hele tiden, tvert imot. 

I videoen «Vikingene fra Karlshus» kan du se hvordan elevene i 5. klasse på Karlshus skole varierer undervisningen ved bruk video for å fremme læring.