Sikkerhet og personvern er en hårfin balansegang på moderne mobiltelefoner. Etter min mening behersker ingen den øvelsen bedre enn Apple.

 

Vi som jobber i en norsk bedrift er vant til at datamaskinene vi får er «låst» til jobben, og det avfinner vi oss enkelt med. Mobiltelefonen, derimot, er en helt annen sak. Der har vi private bilder, gjerne en bank-ID og privat facebook-konto, kanskje privat e-post og sms’er med kompiser eller familien. Kort sagt, vi behandler den omtrent som om den var vår egen.

Det er kanskje ikke sånn overalt i verden, men i Norge vil ansatte reagere skarpt dersom arbeidsgiver prøver å «låse» deres iPhone på samme måte som datamaskinen. Det ville vi ha følt som overvåking, et tillitsbrudd, eller kanskje begge deler!

New call-to-action

«Lost mode» som unntak

Jeg får av og til spørsmål fra folk som jobber i selskaper hvor mobiltelefonene er innrullert i et MDM-system – det står for «Mobile Device Management», og er et system som kan gi bedriften mulighet til å innføre enkelte begrensninger.

For eksempel kan det opprettes et fysisk skille mellom privat informasjon og bedriftsinformasjon, og det kan innføres begrensninger på copy/paste mellom bedriftsapplikasjoner og private applikasjoner. Videre er det sånn at hvis brukeren sier opp jobben, kan bedriftens data og applikasjoner fjernes.

Ansatte forstår at det er et nivå av kontroll som er nyttig for bedriften, men de ansatte lurer gjerne på har det betyr for dem. Kan IT-avdelingen følge med på hvor de er til enhver tid, snoke i bildene deres, eller se hvor de surfer? Dette er spørsmål som det er veldig lett å svare på: Hvis det er en iPhone de har, så er det fullstendig umulig – i hvert fall ikke uten at du merker det.

Det siste der er viktig, for hvis du mister telefonen din, har du jo selv en viss interesse at at det skal være mulig å spore den opp. Da kan en IT-ansvarlig sette telefonen i såkalt «Lost mode», men da vil telefonen låses fullstendig og bli umulig å bruke.

Opplæring, opplæring og… oppdateringer

Etter mitt skjønn – og her har jeg mange i bransjen med meg – vil det aller viktigste sikkerhetstiltaket en bedrift kan foreta seg være å informere og lære opp sine ansatte i hva de skal og ikke skal gjøre med IT-utstyret de har fått utlevert. En god nummer to er å holde operativsystem og programvare oppdatert, og her har Apple mye godt å fare med.

Les mer om Apple in Business

Skrevet av: Kjell Eilertsen, Enterprise Mobility Consultant i Techstep