I flere tiår har detaljhandelens investeringer i teknologi stort sett vært begrenset til bankterminaler, bakromsservere og håndholdte skannere – alt sammen spesialtilpasset spesifikke oppgaver. Arbeidet var fordelt på tilsvarende måte, spesielt med tanke på å få kundene raskest mulig gjennom kassen.

Nå handler detaljhandel mer om å tilføre butikkene og de ansatte mest mulig sanntidsdata og teknologi som kan forbedre kundeopplevelsen – alt fra mobile enheter og digital skilting til IoT. Men det overordnede målet er det samme: å styrke bunnlinjen gjennom å øke salget, og sørge for en tilfredsstillende opplevelse som gir kunden lyst til å komme tilbake.

Fokus på den personlige kundeopplevelsen

Detaljhandelen er under sterkt press. Kunder har høyere forventninger, mindre tid og mindre tålmodighet. De tar raske beslutninger og forventer at hele kundereisen er enkel.

En av de store fordelene butikker har fremfor digitale salgskanaler, er virkelige mennesker som kan gjøre opplevelsen personlig og hjelpe kundene med å finne det de leter etter. Men denne fordelen har ikke forhandlerne utnyttet: Selskapet Capgemini slår fast at 64 % av forbrukerne blir aller mest frustrert over at de ikke får veiledning eller hjelp fra ansatte i butikken.

Når detaljhandlere gir hver eneste butikk et sett med delte mobilenheter, investerer de direkte i kundeopplevelsen. Den riktige mobilenheten, kombinert med relevant programvare og apper, gjør det enklere for de ansatte å forstå de unike behovene til hver eneste kunde. De kan da for eksempel dele produktinnhold eller ha full oversikt over varebeholdningen, alt for å kunne lede kundene til det riktige valget.

De kan også bruke den mobile enheten til å registrere kjøp, slik at kunden kan få en mer behagelig opplevelse og komme seg raskt videre. Når enheten ikke brukes til direkte kundeassistanse, kan den fint brukes til å skanne varer, sjekke hyllepriser, utføre rutinesjekker, registrere ordrer eller kommunisere med andre ansatte. Slik kan produktiviteten til både enhetene og de ansatte optimaliseres.

Den rette mobilenheten er intuitiv, rimelig og enkel å bruke, som for eksempel en enhet fra Samsung med Android-system. Med en slik enhet kan de ansatte kjapt oppdatere seg og få tilgang til informasjon kundene trenger. Dessuten kan de utføre driftsoppgaver som f.eks. varetelling, varemottak, mottakelse av varslinger når noe går galt i butikken eller fullføring av nettordrer – oppgaver som det er viktig å få gjort unna fort, særlig i travle perioder.

Hvordan holde på dyktige medarbeidere i detaljhandelsbransjen

Ledere undervurderer betydningen av systemene de ansatte jobber i. Utdaterte og rigide systemer skader ikke bare produktiviteten fra dag til dag – de er også en trussel for den langsiktige innovasjonskraften og motivasjonen til de ansatte.

Bedrifter kan ikke tillate en arbeidsdag hvor ansatte må gjøre varetellinger på papir for senere å taste dem inn i en PC på bakrommet, eller hvor de må løpe fra en kunde inn til den samme PCen for å kunne sjekke om en vare finnes på lager.
Manuelle, repetitive oppgaver er en perfekt måte å drepe motivasjon, initiativ og tiltakslyst. Skal man beholde sine dyktigste ansatte, må man fri dem fra kjedelig arbeid.

Med riktig teknologi, som mobile enheter, kan de ansatte bli mer hjelpsomme og kunnskapsrike. Det kan gjøre opplevelsen like tilfredsstillende for de ansatte som for kundene. Tilfredse ansatte blir lengre i jobbene sine, og holder bedre på motivasjonen til å gjøre en god jobb.

Retail_campaign_samsung_mobile_1500X1000_Samsung_logo-1Livssyklushåndtering av de ansattes mobilenheter

For at ansatte skal kunne gi kundene en så god opplevelse som mulig, må de ha godt vedlikeholdte enheter. Arbeidsgiveren må derfor ta hele sluttbrukeropplevelsen i betraktning, inkludert hvor de ansatte skal henvende seg for brukerstøtte eller trenger hjelp. Dette er spesielt viktig når ansatte deler på enhetene, hvilket er den vanligste løsningen i detaljhandelen.

Moderne mobilteknologi kan definitivt legge til rette for økte inntekter gjennom raske og effektive betalingsløsninger, men det er betydelig kompleksitet forbundet med å tilpasse apper, nettbrett, betalingsterminaler, skrivere og tilhørende tjenester i stor skala. Her finner mange stor hjelp i bransjekunnskapen de kan få tilgang til gjennom samarbeid med en erfaren leverandør av mobile løsninger.

Vi ønsker å dele kompetansen vår med våre kunder, slik at bedriftene kan få et IT-miljø som tilrettelegger bedre for effektiv drift og økt vekst. Med Techstep som mobilitetspartner vil kundene få en annerledes IT-hverdag. Hos oss står brukeren i sentrum med fokus på automatiserte og integrerte mobile tjenester, uten å gå på kompromiss med sikkerhet og samsvar. Overlat hele driften til oss – der vi tar kontroll over håndtering av mobile enheter og sørger for at deres IT-avdeling kan konsentrere seg om kjernekritiske aktiviteter.

Gjennom mobilitetsløsninger av høy kvalitet, levert og støttet av erfarne, sertifiserte eksperter med relevant bransjekunnskap hjelper Techstep bedrifter i detaljhandelen med den digitale omstillingen. Vi bygger på lang erfaring fra flere store kunder i detaljhandelen, og kan tilføre mange tanker og ideer om hvor og hvordan din virksomhet bør prioritere de neste stegene.

Techstep leverer komplette løsninger innen mobil IT  til norske varehandelkjeder. Les mer om hva vi kan tilby av løsninger.


Kontakt oss