For de fleste bedrifter er bedriftskulturen noe som sitter i veggene. Hva gjør du når kontoret er tomt og alle jobber hjemmefra?

 

Kontorene er noe av det viktigste man har for å bygge bedriftskultur. Det er det som er møteplassen – ja, for å si det litt svulstig, så er det de ansattes andre hjem. Mange tilbringer flere av sine våkne timer på kontoret enn i sine egne krypinn. Tilhørighet bygges ved at ansatte har sin (oftest) faste plass, ved siden av sine (oftest) faste plasser til sine kolleger.

Nå sitter vi plutselig alle på hvert vårt hjemmekontor og må tenke annerledes på hvordan vi bygger bedriftskultur og tilhørighet når vi må gjøre det digitalt. Det er ikke tilfeldig at vårens nyord er «tvangsdigitalisering» – Covid-19 er blitt den dytten i ryggen mange trengte for å ta i bruk video, samhandlingsløsninger og annet som mange andre har omfavnet forlengst.

Hva med å starte dagen klokka ni med en kopp kaffe sammen med teamet, i et kvarter-langt videomøte?

Håndtert rett, kan resultatet av dette bli et stort skritt fremover for de fleste virksomheter, og da kommer vi neppe til å se oss tilbake. Men hvordan hjelper man frem den gode utviklingen? Her er noen tips og erfaringer fra oss, våre leverandører og noen kunder – noen mer forretningsrelevante, andre mer utenom-faglige og sosiale:

Tips #1: Skru på video!

Den ikke-verbale kommunikasjonen sier så utrolig mye mer enn en vanlig telefonkonferanse. Du kan se på folk om de følger resonnementet ditt, eller om du har mistet oppmerksomheten. Og det å se øyne og smil på hverandre, bygger bånd mellom mennesker.  

Ledelsen kan gå foran som gode eksempler. På hjemmekontoret er vi mer uformelt kledd. Det må være lov, og kanskje blir man litt bedre kjent av å se t-skjorta eller hettegenseren enn de nystrøkne jobb-skjortene. Frem til folk blir vant til det, kan du godt spesifisere i invitasjonen at det forventes at alle deltar på video.

New call-to-action


Tips #2: Morgenmøte/standups

Hva med å starte dagen klokka ni med en kopp kaffe sammen med teamet, i et kvarter-langt videomøte? Det disiplinerer alle til å komme seg i jobbmodus til fornuftig tid, samtidig som man får sett sine kolleger hver dag, enten man har booket møter med dem eller ikke.

Når agendaen ikke er striktere enn at man snakker litt om hva man holder på med tåler man at det løper noen barn i bakgrunnen. Mute-knappen redder møtet når kaoset tar overhånd hos noen av deltakerne – og hvis personen med kaos-bakgrunnen ikke tenker på det selv, gir de fleste løsninger mulighet til at enten en administrator eller de andre deltakerne gjør det for ham eller henne.

Tips #3: Felles opplæring

Kanskje er hjemmekontoret den ideelle settingen for å få konsentrasjon til å ta opplæring og sertifiseringer? Dette kan være langt mer motiverende å gjennomgå sammen med andre. Kanskje kan det settes opp online-trening til faste tider, sammen med en intern eller ekstern instruktør, eller interne kollokviegrupper hvor de ansatte «pusher» seg selv og hverandre fremover? 

Tips #4: Bli kjent

Noen større selskaper kjører også jevnlige møter hvor ansatte fra hele selskapet kan introdusere seg selv, og dele historier og ideer. En administrator vil på forhånd ha bestemt et diskusjonstema, og så blir hver deltaker ropt opp for å skape engasjement. Tema kan for eksempel være «min beste sommerferie», «min første jobb» eller lignende.

Tips #5: Felles trening

En av våre leverandører hadde i «gamle dager» – altså før kalenderen viste mars måned – tilbud om yoga-timer for de ansatte i et fellesrom. Nå er yoga-timene flyttet over på videokonferanse, men de ledes fremdeles av en proff yoga-instruktør. Hvis profesjonelle yoga-timer blir litt i meste laget, kan kanskje en felles strekk organisert av kontorets ivrigste friskus være et godt alternativ? Selv enkle styrkeøvelser kan gjøre susen.

Tips #6: Uformelle sammenkomster

Ikke alle ansatte er like ivrige etter å delta i sosiale sammenhenger selv når de skjer ansikt til ansikt, og disse føler kanskje ikke det helt store savnet etter sosial omgang med kollegene nå som alle jobber hjemmefra. Likevel, når man for tiden ikke kan ta en kopp kaffe med sine gode kolleger på samme måte som til vanlig, bør arbeidsgivere vurdere kanaler for å opprettholde et sosialt, mellommenneskelig «lim».

Covid-19 og sosial isolasjon har nemlig gjort det viktigere enn noensinne å jobbe aktivt for å gi de ansatte alternative former for sosial «bonding». Vi hører fra mange som har innført virtuell fredagspils allerede, og stadig flere vil det sikkert bli. Etter en uke i isolasjon kan det være akkurat det mange behøver – å kunne se og snakke sammen med (voksne) mennesker man ikke bor sammen (og er isolert sammen) med.

Tips #7: Spill spill sammen

Mulighetene for å spille spill sammen er uendelige. Man kan for eksempel kombinere en Kahoot med den virtuelle fredagspilsen. Eller hvem er kjappest på tastaturet? Prøv Typeracer, og kombiner med skjermdeling.

Tips #8: Andre ting å gjøre med kolleger hjemmefra

  • Lage mat sammen: Rigg opp pc-er på kjøkkenet og lag middagen i fellesskap.
  • MTV Cribs: 10-minutters omvisning av heimen og favoritt-ting. Ledere starter stafetten, så er det nestemann ut uka etter.
  • Personlighetstester kan skape interessant selvinnsikt og gode samtaler i teamet. Her finner du noen: Myers-Briggs, Color Code og 16 Personalities. Og her finner du hvilken personlighet de matcher i Harry Potter-universet.